Kände att jag ville.

När fick du reda på att du var gravid?  I slutet på April 2013

Hur gammal var du? Just fyllt 24 år.

Hur tog din partner det? Ja han blev väldigt chockad eftersom att vi inte direkt hade pratat om barn på ett tag, men när vi väl pratat igenom det hela blev han otroligt glad och lycklig över plusset.

Mådde du mycket illa? Knappt alls egentligen. Jag mådde illa till den grad att jag kräktes 3 gånger, men det var endast för att jag hade tagit för lång tid mellan måltiderna - därför som jag blev illamående. Annars mådde jag väldigt bra hela graviditeten!

Hade du mycket halsbränna? Oh ja, hade nästan halsbränna konstant. Många paket novaloucol och samarin som gick ^^

När kände du bebisens första sparkar? Jag minns en kväll som jag kände lite fladder och det var nog i vecka 16. Sen tyckte jag mig känna extremt mycket efter rulet men annars kom det igång med sparkarna efter vecka 21.

Var du ofta orolig? Ja nästan hela tiden fram till Rul, men sen så hade jag ju en liten blödning också ungefär 1 vecka efter att jag plussat.

Sparkade bebisen mycket? Inte vad jag kunde känna i början, men sen när de väl drog igång och man kunde känna det så var hon väldigt bökig <3

Fick du bristningar? Jag fick en del på magen ja och på mina love handles ^^ Men jag anser det hela värt det för min lilla dotter och jag känner mig väldigt attraktiv nu i efterhand. ;)

Hur många ultraljud gjordes?  Två stycken fick jag göra. Rul och sen i vecka 27 fick jag göra ett när jag kom in till förlossningen pga minskade fosterrörelser.

Hur började din förlossning? Vattnet gick på onsdagen den 11/12-13 och hela torsdagen hade jag värkar och på fredagen den 13.e blev jag igångsatt.

Hur många timmar tog din förlossning? Ska man räkna från att vattnet gick på onsdagen ungefär då klockan var 16.30 eller omkring 17.00 så tog väl det hela tills hon på fredag kvällen tittade ut ungefär 52 timmar och 57 minuter typ... ^^

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Ja eftersom att hon inte tog sig ner till bäckengången helt med huvudet så blev det akutsnitt efter många timmars värkarbete.

Hur mycket var du öppen när du kom in? Dem undersökte mig först på fredagsmorgonen då jag fick bli igångsatt och då var jag öppen 3 cm och tappen var 1,5 cm.

Vilken smärtlindring tog du? Värmekuddar och epidural. 

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Ja jag fick ju inte krysta ut så men själva snittet gick ju ganska fort ändå tror hon var väl ute på en kvart kanske sen tog det ungefär 45 minuter att sy ihop mig..

Blev det komplikationer? Det enda jag skulle säga var väl i sådana fall att huvudet kunde ju inte ta sig ner i bäckengången så det fick ju bli akusnitt.

Vad tyckte du var jobbigast? Att jag spydde när jag blev snittad, det var himla jobbigt och olustigt, sen att jag fick sova så lite i början resulterade i väldigt mycket gråt när jag kommit hem. Sen värkarna i så många timmar var lite jobbigt då jag ändå blev igångsatt på fredagen.

Var du rädd för något? Inte direkt rädd kanske. Jag kände mig väl omhändertagen.

Skrek du? Faktiskt inte, däremot så när värkarna då huvudet försökte ta sig neråt var så intensiva så grät jag när värkarna kom istället. ^^

Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, Henrik och några bm, sen blev de ju snitt så då var ju läkare och narkosläkare med också, men dem var ju några stycken.

Hade du någon nära med dig? Henrik <3 Hade verkligen inte klarat det hela utan honom. Han var den bästa verkligen.

Vilken vecka födde du i? 38+5 kom hon ut. <3

Vikt och längd på bebis? 2965gr och 47cm

Hur gammal är bebisen nu? 2 veckor och 6 dagar gammal <3

Vad tyckte du om förlossningen? I övrigt är jag ändå väldigt nöjd faktiskt med förlossningen, det enda är ju att jag i efterhand önskar att jag fått föda vaginalt men nu gick ju inte det och jag hoppas att när vi väl vill ha ett syskon till Lily så kommer jag kunna föda vanligt och inte med snitt.

Hur mycket gick du upp under graviditeten? 19 kg faktiskt, men mycket vätska var det. Jag var sjukt vätskefylld och jag har redan lyckats gå ner 14-15 kg. :)

När kommer nästa barn? Kanske om 1,5-2 år? ;D

Kommentera inlägget här :